JawJaw

16 april 2018 - Paramaribo, Suriname

Afgelopen weekend zijn we naar jawjaw geweest, echt heel gezellig. We met bus bus vanuit Paramaribo vertrokken en daarna op de boot gestapt. Jawjaw is een dorpje boven Suriname. Boven suriname is als je op de kaart kijkt eigenlijk in het zuiden van het land, alleen word het zo genoemd omdat daar bergen zijn en daarom hoger ligt. Het is een klein dorpje en je kan het alleen bereiken met de boot.

Toen we aankwamen hebben we eigenlijk alleen maar gechilled in de hangmat en lekker gezwommen. Wat wel heel leuk was, was dat er kinderen langs kwamen. Ze gingen onze haren vlechten en de jongetjes gingen dansen. Alleen op een gegeven moment gingen ze ook niet meer weg en leek het meer of ze voor het eten kwamen i.p.v. voor de gezelligheid.

Ook ‘s avonds hebben we niet meer gedaan dan een drankje gedronken, en ik lag alweer te slapen in de hangmat. Ik heb dit weekend trouwens meer uur geslapen dan dat ik in totaal wakker was denk ik, ook wel is lekker.

De volgende dag hadden we wel een productieve dag. We begonnen met een ochtendduik, en zijn rond 11 uur naar een ander dorp vertrokken. Ook hier konden we alleen met de boot heen. Het was een mooi plaatsje om te zien, en we kregen nog wat uitleg over verschillende dingen.

Daarna zijn we doorgelopen naar een volgend dorpje, alleen begon het ineens gigantisch te regenen. En ja wat doe je dan als je midden in de jungle staat zonder paraplu, dan maak je maar gebruik van bananen bladeren. In een rij met grote bladeren boven ons hoofd zijn we verder gelopen. Toen we aankwamen in het volgende dorpje hebben we ook hier rond gewandeld. Vrouwen waren aan het vissen en hun kleding aan het wassen. De mensen leven hier zo anders dan in de stad, echt een wereld van verschil.

‘S avonds zijn we opzoek gegaan naar kaaimannen, en gevonden!! Onze gids heeft hem gevangen en mee genomen naar de kant. Hier konden we hem allemaal goed bekijken en natuuuurlijk even mee op de foto.

Na ons kaaimannen avontuur waren we uitgenodigd voor een feest. In een dorp verderop werd er gefeest omdat er iemand een tijd geleden overleden was. Alle dorpen in de omgeving waren uitgenodigd en er was voor iedereen eten. Al weet ik van de helft van de dingen niet wat het was. Toen we daar aankwamen voelde ik me toch een beetje ongemakkelijk, maar gelukkig duurde dit niet lang en hebben we nog lekker gedanst met elkaar.

Ook de volgende dag hebben we niet veel meer gedaan behalve lekker gechilled.

Vandaag hebben we op een quad gereden!! Dat riepen we vanaf dag 1 al dat we dat wilde doen, en vandaag was het zover. Het had net geregend dus overal lagen diepe plassen met water. Nog leuker, alleen zaten we helemaal onder de modder. Op een gegeven moment kwamen we op een hele lange brede bauxiet weg, daar hebben we geracet met een snelheid van 70 km per uur op de quad!!

Helaas zijn er deze week ook minder leuke dingen gebeurd en is er ingebroken in ons huisje terwijl we lagen te slapen. Best veel spulletjes zijn meegenomen, gelukkig zijn we wel goed geholpen door onze buren en was de politie er binnen drie kwartier om aangifte te doen. Zo als ze hier zeggen NO SPANG, t komt allemaal weer goed.

1. Nelleke:
    16 april 2018
    Tjonge heel wat meegemaakt!
    Geniet nog van de laatste weekjes
    X
  2. Suzan:
    19 april 2018
    Das mooi kut...gelukkig zijn het spullen en hebben ze jullie ,met rust gelaten.
    Geniet nog even van de laatste weekjes!