Holy phagwa en blanche marie vallen!

13 maart 2018 - Paramaribo, Suriname

Hallo,

Ik merk nu ik langer weg ben ik steeds minder schrijf, ik denk dat het komt omdat ik ga wennen aan het leven hier. En ik misschien ook een beetje lui ben.

Vrijdag 2 maart was het Holy Phagwa, ik heb de foto's daarvan wel al toegevoegd. Wat een geweldig feest was dat. Rond 6 uur werden we al wakker want onze buren zijn Hindoestaans. En daar werd al veel muziek gemaakt en vlogen de kleuren al rond. Ik had mijn tanden nog niet eens gepoetst en voor dat ik het wist zat ik er al onder. Begin van de middag vertrokken we naar de palmentuin, hier was muziek. Ik heb zo gelachen, ik was niet meer te herkennen door alle kleuren.

Afgelopen weekend ben ik met een trip vertrokken richting de Blanche Barie vallen, wat een reis was dat. In een groep met bijna alleen maar meiden, dus heel veel bagage, vertrokken we om 7 uur uit Paramaribo. Waar je met een auto maar 4 uur over rijd, is het ons gelukt om er 9 uur over te doen. Maar dan heb je ook wat. De eerste nacht hebben we geslapen op een andere plek (waar ik de naam even niet meer van weet). Maar het was er weer prachtig, we hebben lekker gechilled bij de kreek en in onze hangmatten. In de avond gingen we op avontuur! Met een geweer en een groot mes vertrokken we, het zat er blijkbaar vol met dieren die je niet wilt tegen komen. Lekker geruststellend. We hadden de hengels uitgehangen in de hoop op vangst de volgende ochtend. Ook hebben we een poging gedaan om een kampvuur de maken, maar de bladeren waren te nat. Veel dieren hebben we niet gespot, want met een groep van 10 meiden is het best lastig om zo lang stil te zijn. Wel hebben we hele grote kikkers en een pad gezien.

De volgende ochtend ben ik met met de gids en twee andere de jungle weer ingegaan om onze vangst te bekijken. Onderweg kwamen we dit keer wel van alles tegen. Prachtige vlinders, veel insecten en bijzondere planten. Maar ook aapjes die ons minder leuk vonden. We moesten letterlijk rennen omdat we bekogelt werden met takken door de apen. Ook heb ik geprobeerd aan liaan te slingeren, dus ik nam een grote aanloop en op heb hoogste punt vielen heel de liaan en ik naar beneden.

Daarna zijn we doorgereisd naar de Blanche Marie vallen, er werd ons verteld dat dit anderhalf uur rijden was. Ik denk dat het een Surinaams anderhalf uur was, want uiteindelijk hebben we er weer 3 uur overgedaan. Maar.. ik mocht wel voorin! Onderweg kwamen we verschillende slangen tegen.

Aangekomen op de plek keken we onze ogen uit. Vanuit ons huis keek je precies op de waterval. Ik denk dat ik nog nooit op zo'n mooie plek ben geweest. We hebben lekker gezwommen een poging gedaan om bruin te worden.

Na een nacht van 2 uur slaap leek het mij een goed idee om om 7 uur een ochtendduik te nemen, maar er was weinig animo. Dus dan maar alleen.

Ook had ik de dag ervoor aan de eigenaar van de huisjes gevraagd of ik een rondje op zijn quad mocht rijden. Tot mijn verbazing kwam hij nog echt aanrijden op zijn quad een zijn we langs de watervallen gereden. Echt heel leuk!

Daarna begonnen we weer aan de terug reis, we vertrokken om 10 uur en kwamen om 8 uur 's avonds aan in Paramaribo. Gelukkig hadden we onderweg wel muziek en bier, het nadeel was wel dat we daarom om het half een uur plas pauze moesten inlassen.

En nu gaat de werkweek weer beginnen. Wel een voordeel dat ik pas op dinsdag begin en donderdag alweer weekend heb. Wat heb ik hier hier toch zwaar.

1. Monica:
    13 maart 2018
    Haha leuk geschreven weer Juul en ja je heb het SUPER zwaar phoe!
  2. Monique de Baat:
    13 maart 2018
    Gewelidig Julia om je verhalen te lezen. Lijkt me daar super gaaf. Heel veel plezier nog.
  3. Nelleke:
    13 maart 2018
    Bijna niet te doen volgens mij............ zo leuk!😅
  4. Tineke:
    14 maart 2018
    Leuk Julia. Fijn dat je zo geniet en dat je dat deelt met ons. Succes en veel plezier. Het klinkt als een heel zwaar leven.🤗
  5. Rita Veerman:
    19 maart 2018
    Wat heb jij een ontzettend gave tijd daar! Geniet ervan meid. Dit blijven herinneringen voor het leven:).